contact@frenda.nl | 06-21562303

Instagram pareert kritiek

Deel dit:

De kritiek op privacywijzigingen bij foto-app Instagram is gehoord door het dochterbedrijf van Facebook. Oprichter Kevin Systrom schrijft een dag nadat de nieuwe gebruiksvoorwaarden online kwamen, dat ze zullen worden aangepast. Hij benadrukt dat Instagram geen eigenaar wordt van de foto’s. ‘We respecteren dat jullie foto’s, jullie foto’s zijn.’

In de nieuwe gebruiksvoorwaarden staat te lezen dat foto’s ongevraagd kunnen worden verkocht aan derden. Dat stuitte op veel kritiek bij abonnees van de fotodienst. ‘Je stemt ermee in dat derden ons mogen betalen om je gebruikersnaam en foto’s te gebruiken in combinatie met betaalde of gesponsorde inhoud of promoties’, zeggen de privacyregels die per 16 januari in gaan.

Op verschillende websites, van The New York Times tot Wired, verschenen dinsdag stukken waarin harde kritiek werd geuit op de nieuwe gebruiksvoorwaarden. Er werd opgeroepen om massaal accounts en foto’s te verwijderen. National Geografic kondigde direct aan te zullen stoppen als Instagram de voorwaarden niet zou aanpassen.

‘Bedankt, en we luisteren’
‘We nemen alle feedback en verhalen in de pers door en gaan specifieke delen van de voorwaarden aanpassen om duidelijk te maken wat er gebeurt met jullie foto’s’, schrijft Systrom in een brief met de titel ‘Bedankt, en we luisteren’.

Instagram laat weten dat er met de nieuwe voorwaarden niets gaat veranderen aan de eigendomsrechten van foto’s. ‘Juridische documenten zijn gemakkelijk verkeerd te interpreteren. We luisteren naar onze gebruikers en zullen alle vragen beantwoorden, fouten oplossen en verwarring ophelderen.’

Vijf miljard foto’s
Facebook nam Instagram enkele maanden geleden over voor een miljard dollar. Het bedrijf heeft meer dan honderd miljoen gebruikers, met een database van meer dan vijf miljard foto’s. Gebruikers krijgen nu de mogelijkheid hun foto’s te beschermen. Als je je foto’s privé zet, deelt Instagram ze alleen met je volgers. ‘We hopen dat deze simpele optie voor iedereen duidelijk is. Zo kun je zelf bepalen hoe veel privacy je wil.’

De ingezette lijn om te experimenteren met advertenties is niet van de baan. Zo kunnen data die je produceert, zoals je naam, acties en profielfoto, wel gebruikt worden bij ‘gesponsorde content’ en promoties. ‘Maar het is niet de bedoeling om foto’s te verkopen. We gaan de gebruiksvoorwaarden herschrijven om dit helemaal helder te krijgen.’

Bron: Volkskrant

Reacties

    Stel uw vraag?

    Bedankt!! Uw bericht is verzonden, u ontvangt spoedig bericht van mij.

    Er is een probleem bij het verzenden van uw bericht.. Probeer het later nog eens a.u.b.

    Uw bericht wordt verzonden..